Witamy na Opieprzu!

Ogłoszenia z dnia 29.04.2016

Do zakładki "kolejka" oraz "regulamin dla zgłaszających się" został dodany nowy punkt. Prosimy się z nim zapoznać.

Zapraszamy do wzięcia udziału w rekrutacji!


piątek, 12 marca 2010

(564) the-young-life-bellatriks-black



Na godzinę przed jakże interesująca pieszą wycieczką do „teatru” Orelia postanowiła pogłaskać jeszcze kochaną klawiaturkę i uspokoić oddech, dopasowując go do rytmu heavy metalu i stukania palców o klawisze.

Tym razem odzyskać równowagę po zmaganiu się z własnym życiem pomoże jej the-young-life-bellatriks-black.



Pierwsze wrażenie: 8/10

Nie będę powtarzać kazania o raniącym uczucia patriotyczne anglojęzycznym adresie, znudziły mi się moje własne słowa. Do licha, nie będą udawać – w takiej formie jak teraz mi się podoba i nie mam zamiaru namawiać Cię do jakiejkolwiek zmiany w tym temacie. Nie można zaprzeczyć, że w pewnych przypadkach język polski się nie spisuje i oto właśnie mam przed nosem takowy przypadek. Cieszę się niezmiernie, że zajrzałam do wolnej kolejki, bo ta ocena chyba doda mi skrzydeł, nadwyrężonych ostatnio dźwiganiem ciężkostrawnych blogów… Kocham Cię za czerń i szarość, za nagłówek, na którym pięknie szczerzy się do mnie jedna z mych ulubionych postaci. Cudowny szablon mile podłechtuje moje poczucie estetyki i muszę przyznać, że podbił już moje serduszko. Jeżeli zranisz je kiepskim opowiadaniem, będę niezmiernie zawiedziona. Oby przerost formy nad treścią nie dotyczył Twego bloga, to by mnie dobiło. Nie będę wieszczyć, skupię się na jasnej stronie życia i jeszcze raz rozpłynę się w czerni. Kocham czerń.

Nie kocham jednak błędów interpunkcyjnych. Dlaczego, ach, dlaczego zapominałaś o biednej kropce… Czy nie wiesz, że bez niej zdanie zamienia się w zlepek słów, którego koniec ukrywa się w nieskończoności, pozostawiające uczucie palące frustracji i zażenowania tym, że nie można do końca poznać jego sensu? Czy już zaczęłam bredzić? Możliwe. Dostrzegam też pewną nieścisłość… Na belce chwalisz się życiorysem Bellatriks Black, a nagłówek podpisujesz nazwiskiem pani Lestrange. Trzeba by to uściślić, bo zdajesz się gubić w czasoprzestrzeni. Skoro w adresie zaznaczasz, że piszesz o jej „młodym życiu”, to masz zdaje się na myśli okres przedmałżeński, nieprawdaż? Oczywiście, że prawdaż. Nazwisko Lestrange Bella otrzymała po mężu, oczywiste więc, że parę lat po wydarzeniach, które będziesz opisywać. Nie przyśpieszajmy biegu wydarzeń, czas i tak biegnie zbyt szybko. Bardzo możliwe jednak, że o tym fakcie nie pamiętasz, bo na Twoim blogu najwidoczniej się zatrzymał. Ostatni post opublikowany został w październiku, może watro byłoby odświeżyć pamięć i sprać wenę po kuperku. Niech się nie zapomina.



Nagłówek: 5/5

Wyśmienity w każdym calu. Pomijam już sprzeczne nazwisko, zwalam winę na kark szabloniarni i nie dość szczegółowego zamówienia. Nieco zbyt mały odstęp pomiędzy obrazami a tekstem postów raziłby bardziej wybrednego oceniającego, ale ja dziś schowałam pazurki i przeciągam się rozkosznie. Nawet nie przebiegnę Ci dziś drogi. Czarny kot zatonął w czerni wieczoru. Uwielbiam taką porę, taką muzykę, jaka sączy mi się do ucha i takie kolory wlewające mi się przez źrenice do głowy. Podejrzewam, że nie Ty jesteś autorem szablonu, pozwolę więc sobie pomachać do grafika/graficzki, który/a pofatygowała się go wykonać. Tobie zaś gratuluję gustu i samokrytyki. Nie sztuką jest na siłę próbować udowodnić światu, w jak wielu dziedzinach jest się utalentowanym. Sztuką jest ukryć własny talent w cieniu, by na światło dzienne wyjść mógł ktoś, kto nas nim przewyższa.

Och, jakże sentencjonalnie.



Treść: 5/10

O, jesteś mężczyzną. Przyznam, że zaskoczył mnie ten fakt, gdyż nie podejrzewałam, że pod nickiem Dark Angel może kryć się osobnik płci brzydkiej. Z całym szacunkiem do Ciebie. Miło mi jednak przekonać się, że nie tylko dziewczęta piszą opowiadania. Twoje nie jest na razie specjalnie wciągające, choć po tym, jak twój styl rozwinął się w ostatnim rozdziale, wróżę, że za jakiś czas możesz osiągnąć akceptowalny poziom. Zanim to się jednak stanie, musisz popracować nad wieloma rzeczami. Naucz się opisywać w kilku chociażby zdaniach wygląd pomieszczeń, przedmiotów, nawet krajobrazów otaczających postać, bo na razie wszystko pływa w próżni. Zaznaczę, że opis to nie dwa słowa o kształcie i kolorze. Staraj się przykuć uwagę czytelnika porównaniami, metaforami, epitetami. Uplastycznij obraz, nie klep na sucho o kolejnych zdarzeniach. Popracuj nad długością rozdziałów, nie pędź tak z akcją. Daj czas swojej postaci zastanowić się i odetchnąć, poświęć trochę czasu na podziwianie zachodu słońca. Zagłąb się w meandry umysłu ludzkiego i spróbuj pokazać światu myśli Bellatriks. Nie powtarzaj się. Wiem już, że dziewczyna ciągle kłóci się z rodzicami i nie cierpi szlam. Może spróbujesz wytłumaczyć mi dlaczego tak jest? Uwypuklij charakter bohaterów, niech to nie będą klony, które tak samo się zachowują, mówią i myślą. Nadaj im indywidualne spojrzenie na świat. Postaraj się wyodrębnić je z otoczenia. Przybliż ich wygląd podając trochę więcej cech niż tylko kolory włosów i wzrost.

Wiem, że może Ci się to wydawać nie do zrobienia, ale uwierz, że ja tą drogę pokonałam. Samorzutnie, bo nikt mi takich rad nie dawał. Dużo czytaj, to pomaga wyzbyć się sztuczności w dialogach. Pomyśl też nad tym, jak dalej chcesz poprowadzić akcję. Najlepiej sporządzić plan, według którego będziesz pisać kolejne rozdziały.

Zaczęłam trochę od dupy strony, prawda? Nie powiedziałam co robisz źle, tylko od razu przeszłam do naprawiania twoich błędów. Wybacz. Mam jednak nadzieję, ze rozumiesz, co mam Ci do przekazania. Dopracuj styl swojej wypowiedzi, a zapewniam Cię, że zdobędziesz szerokie grono stałych czytelników, bo w twojej głowie tkwi wystarczająco dużo pomysłów, by ich nasycić. Wystarczy tylko odpowiednio ubrać te pomysły w słowa.



Ortografia i poprawność językowa: 7/10

-BELLA, ŚNIADANIE!ILE RAZY MAM CIĘ WOŁAĆ!

Właściwe użycie spacji po znakach interpunkcyjnych to podstawa informatyki w podstawówce. Proszę pamiętać. „Gdy się człowiek śpieszy, to się Caps Lock cieszy”, czyż nie? Może nie wszyscy wiedzą, ale pisanie wielkimi literami nie daje efektu krzyku. Naprawdę.

Takie piękny sen. A moja głupia matka obudziła mnie. -> Taki piękny sen, a moja głupia matka mnie obudziła.

Obok łóżka wisiał mój ulubiony dodatek : Herb Blacków z mottem Toujours Pur. -> Spacja przed dwukropkiem jest najzupełniej zbędna.


Zawróciłam się i pobiegłam pod drzwi. -> Zawróciłam i pobiegłam w stronę drzwi.

Gdy zapukałam usłyszałam ciche przekleństwa i drzwi otworzyły się z hukiem. -> Gdy zapukałam, usłyszałam ciche przekleństwa. Drzwi otworzyły się z hukiem.


Nie kochałam go, jak dotąd jeszcze nikogo nie kochałam.


Ulotny sens tegoż zdania notorycznie mi umyka… Może gdyby zamiast wyrażanie „nie kochałam” użyć po prostu „nienawidziłam”, dało by się zrozumieć przekaz Belli. Zastanów się, co właściwie chciałeś przez to zdanie zobrazować.


Poradziła bym sobie bez niego. -> Poradziłabym, sobie bez niego. Partykułę „bym” z czasownikami w formie osobowej piszemy łącznie.


Oczywiście szybko je schowała, ale zdążyłam zobaczyć tytuł : Cztery Katy. -> Oczywiście szybko je schowała, ale zdążyłam zobaczyć tytuł – „Cztery Kąty”. Rozbawił mnie tytuł tegoż czasopisma – dlaczego nastoletnia czarownica czyta miesięcznik o dekorowaniu wnętrz?


Miał ok. 19 lat. -> Miał około dziewiętnaście lat. Staraj się nie stosować podobnych skrótów.


-Czy zastałem państwa black? – zapytał się. -> – Czy zastałem państwo Black? – zapytał. Zaimek zwrotny jest zbędny, przecież nie pytał sam siebie.


Niczym się obejrzałam, byliśmy już w samochodzie. -> Zanim się obejrzałam, byliśmy już w samochodzie.


Ale uciekł. -> Nie zaczynamy zdania od „ale”.


Nagle łódki ruszyły jak z procy i już płynęliśmy ku Hogwarcie. -> Nagle łódki ruszyły jak z procy i już płynęliśmy ku Hogwartowi.


Może chce mi coś ważnego przekazać, a jak nie pójdę to raz na zawsze. -> Chyba coś Ci umknęło, bo sensu w tym zdaniu nie dostrzegam.





Miliony zabłąkanych spacji błagają mnie o wskazanie przeznaczonego im miejsca. Tak więc wskazuję:


* w przypadku myślników: tekst[spacja]-[spacja]tekst;


* w przypadku cudzysłowu i nawiasów: tekst[spacja](tekst)[spacja]tekst, tekst[spacja]„tekst”[spacja]tekst ;


* w przypadku całej reszty znaków interpunkcyjnych: spacja zawsze po i nigdy przed. Tadam.




Temat: 4/5

Nie spotkałam jeszcze bloga o młodości Bellatriks i doprawdy nie wiem, czy nie jest to przypadkiem wina mojego skromnego doświadczenia. Kategorie są dobrze dobrane, nie razi oklepany tytuł i wymęczone z każdej strony postacie, więc stwierdzam, że nie jest najgorzej. Może postaraj się bardziej rozwinąć aspekt przeżyć wewnętrznych, bo ukazujesz ja nadzwyczaj skromnie, a narracje pierwszoosobowa wymaga dbałości o świat wewnętrzny postaci.



Układ: 3/5

Islam opiera się na pięciu filarach, Ty uznałeś, że wystarczy Ci jedna kolumna. Nie śmiem się z Tobą sprzeczać. Radziłabym jednak pomóc sobie podstroną, na której barki złożyć można opiekę nad linkami. Na blogu zrobiłoby się przestronniej. Ukrywanie statystyki na dole jest dobrym pomysłem – pójdź na całego i wsadź ją pod szeroką listę. Potem zaś wyśrodkuj. Justuj też tekst postów, proszę. Komentarze od siebie umieszczaj pod rozdziałem, a najlepiej w osobnej ramce na „ogłoszenia drobne”. Sprawdzałoby się to o wiele lepiej niż chaotyczne wtrącenia pisane drobnym maczkiem, czy może raczej bułka tratą. W ogóle denerwujące są te nagłe zmiany rozmiarów czcionek. Łapki świerzbią, ja wiem, ale nie majstrujemy przy przyciskach z wielkością czcionki w oknie edycji, nie. Nierozsądnie je tam umieszczono, bo działają gdy nie trzeba, a gdy są potrzebne, szwankują. Radziłabym też wyśrodkować tytułu i daty publikacji rozdziałów. Wyrównanie do lewej przy szablonie jednokolumnowym to nie najlepszy pomysł. Zalecam również stosowanie akapitów. Jak w zeszycie od polskiego. Ładniej wtedy wszystko wygląda.



Czytelność i obrazki: 4/5

Jak widać minimalizm na dobre opanował nie tylko wybiegi, ale i szaty graficzne blogów. I dobrze. Brak obrazków Ci się chwali. Co do koloru czcionki zastrzeżeń nie mam, jedynie jej wielkość kilkakrotnie wprawiła mnie w osłupienie. Pisz jedna wielkością, bo takie wahania strasznie dekoncentrują.



Dodatkowe punkty:

1 – za płeć

1 – za telefefon komkowy



37/60 = DOBRY



Tylko trzy punkty dzielą Cię od bardzo dobrego. Postaraj się spełnić moje oczekiwania co do treści, a je zdobędziesz.



Pozdrawiam ciepło z środka zimy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz